WSPÓLNA PAMIĘĆ – wydarzenie upamiętniające historię polsko-żydowską
Wszystkich mieszkańców Sochaczewa serdecznie zapraszamy na wydarzenie, które ma podkreślić nasze starania o upamiętnienie społeczności żydowskiej zamieszkującej i budującej nasze…
Wszystkich mieszkańców Sochaczewa serdecznie zapraszamy na wydarzenie, które ma podkreślić nasze starania o upamiętnienie społeczności żydowskiej zamieszkującej i budującej nasze miasto przez ponad 600 lat. Nasz pomysł zakłada wstawienie małej tablicy pamięci w miejscu jednej z płyt chodnikowych w Parku Chopina – dawnego miejsca zamieszkania Sochaczewskich żydów. Projekt byłby finansowany ze zbiórki wśród sochaczewskich mieszkańców.
Dlaczego spotykamy się w piątek, 19 kwietnia 2024 roku, o 17.00, w Parku Chopina przy schodach prowadzących na ulicę Podzamcze?
Tego dnia mija 81. rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim, do którego, nim zostali wywiezieni do Treblinki, trafili mieszkańcy Sochaczewa pochodzenia żydowskiego.
Sochaczew jest właśnie w trakcie wyborów samorządowych i być może zmiany lokalnej władzy. Poprzedni burmistrz Piotr Osiecki niestety nie wykazał się wrażliwością na pamięć historyczną związaną ze społecznością polsko-żydowską w naszym mieście. Współpraca z lokalnymi organizacjami pozarządowymi również nie była jego mocną stroną, więc bardzo liczymy na zmianę. Wierzymy, że zbliża się czas, w którym będziemy w stanie zrealizować projekt tablicy, o który zabiegamy wiele lat.
Chcemy pamiętać nie tylko o nich, ale także o powstańcach, m. in. o Marku Edelmanie, pomysłodawcy akcji społeczno-edukacyjnej Żonkile, organizowanej w tym roku w wielu miastach Polski.
ZDĄŻYĆ PRZED PANEM BOGIEM SCENARIUSZ LEKCJI DLA KLAS 7–8
ORAZ SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH.
Opisany w załączniku przebieg lekcji jest propozycją zajęć poświęconych pamięci o powstaniu w getcie warszawskim, rekomendowaną przez Dział Edukacji Muzeum POLIN dla klas 7–8 szkoły podstawowej oraz szkół ponadpodstawowych. Poruszanie tematów związanych z II wojną światową oraz Zagładą wymaga szczególnej rozwagi ze strony osoby prowadzącej zajęcia. Zadbaliśmy o to, aby informacje pojawiające się w przekazanych Państwu materiałach edukacyjnych były dopasowane do wieku odbiorców i odbiorczyń oraz opatrzone naszym komentarzem.
Scenariusz opisuje zajęcia, których realizacja zajmie około 90 minut. Zachęcamy, by na zajęcia przeznaczyć dwie godziny lekcyjne, a film „Zdążyć przed Panem Bogiem” obejrzeć wspólnie z uczniami. Możliwe jest jednak zaproszenie klasy do obejrzenia filmu w domu i skrócenie proponowanych zajęć do jednej godziny lekcyjnej. Rekomendujemy, by przed przeprowadzeniem lekcji zapoznać się z zaleceniami i wskazówkami Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN dotyczącymi edukacji na temat II wojny światowej i Zagłady.
W tym roku, tak jak w poprzednim, nawiążemy do współczesnych wojen, nacjonalizmu i szowinizmów narodowych. W kontekście tego, co się dzieje w Ukrainie, Palestynie ale również w innych miejscach dotkniętych konfliktami, musimy zachować pamięć o niewinnych ofiarach, które są najbardziej dotknięte działaniami bezwzględnych fanatyków i autorytarystów.
Fot. Marta Sajdak, Muzeum Polin
Komentarze