niedziela, 20 kwietnia, 2025
Otwarty Sochaczew


Objazdowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS ponownie w Sochaczewie!

23 Objazdowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS „Prawa Człowieka w Filmie” jest organizowany przez Helsińską Fundację Praw Człowieka we współpracy z…

By Otwarty Sochaczew , in Działania Edukacja Kultura Równość , at 20 kwietnia 2025 Tagi: , , , , , , , ,

23 Objazdowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS „Prawa Człowieka w Filmie” jest organizowany przez Helsińską Fundację Praw Człowieka we współpracy z wieloma partnerami z całej Polski – organizacjami pozarządowymi, ośrodkami akademickimi, teatrami, kinami i innymi instytucjami kulturalnymi.

PROGRAM FESTIWALU

czwartek 26.09.2025


godz. 18:00

Echo / 11′ (reż.: Emi Buchwald)

Dwoje nastolatków uczy się akceptować siebie podczas terapii jąkania.

Wszyscy miewamy kłopoty z właściwym wyrażeniem tego, co chcemy powiedzieć. Anię i Bartka poznajemy podczas terapii jąkania. Problemy z wymową tak silnie wpłynęły na ich życie, że muszą mierzyć się przytłaczającym poczuciem winy i poważnie obniżoną samooceną. Czy uda im się w końcu polubić siebie i przestać się bać? Ciepły i delikatny film Emi Buchwald uświadamia nam, jak bardzo potrzebujemy w życiu czułości.

godz. 18:20

Adidas. Stać cię na więcej / 21′ (reż.: Keil Orion Troisi, Igor Vamos)

Yes Men powracają. Tym razem na ich celowniku znalazł się Adidas.

Yes Men – specjaliści od wrabiania korporacji – tym razem biorą na celownik Adidasa, któremu wytykają bezwzględne wykorzystywanie pracowników w Azji. Podszywając się pod giganta przy pomocy przemyślanej kampanii (i odjechanej kolekcji mody na Berlin Fashion Week), zmuszą go do oficjalnego odcięcia się od ich pomysłu. A to będzie przyznaniem się do stosowania nieetycznych praktyk…

godz. 18:50

Tokio Uber blues. Samotność kuriera / 93′ (reż.: Taku Aoyagi)

Czy wiesz, co dzieje się, kiedy w deszczowy dzień wybierasz w smartfonie ulubioną restaurację i klikasz przycisk „zamów”? Kuszony perspektywą wysokich zarobków niespełna trzydziestoletni Taku Aoyagi wyrusza ze swojej rodzinnej miejscowości do Tokio, by zostać dostawcą jedzenia i choć częściowo spłacić zaciągnięty na studiach kredyt. Już wkrótce codzienność Taku zacznie przypominać grę, w której jedynym sposobem na przeżycie będzie wbijanie kolejnych leveli na poziomie hard. „Tokio Uber blues” to przenikliwy i pełen nieoczywistego humoru dokument o świecie cyfrowego prekariatu i narodzinach nowej, współczesnej klasy pracowniczej. To film dla wszystkich tych, którzy chcą zrozumieć rzeczywistość, w której wszystko można zamówić przez aplikację. Po tym seansie sformułowanie „żyć od pierwszego do pierwszego” nabiera zupełnie nowego znaczenia. 

piątek 27.09.2025


godz. 18:00

Moja siostra / 30′ (reż.: Mariusz Rusiński)

Co robić, kiedy najbliższa Ci osoba ucieka przed rzeczywistością? Intymny i do bólu prawdziwy film o uzależnieniu, rodzinie i emocjonalnych nawykach, które uniemożliwiają prawdziwy kontakt.

Niezwykle intymne, fascynujące spojrzenie na rodzinne współzależności. Reżyser filmu towarzyszy swojej nastoletniej siostrze w wychodzeniu z uzależnienia od substancji psychoaktywnych i uważnie analizuje kryzys relacji swoich najbliższych. Ujawnia zawierane między członkami rodziny przymierza, punkty zapalne oraz narastające konflikty, które mimo najlepszych chęci pozostaną nierozwiązane. Obserwujemy, jak rodzice uczą się wspierać nastolatkę na jej zasadach, jednocześnie konfrontując się z jej żalem wynikającym z poczucia niezrozumienia i dysproporcji w obdarzaniu dzieci miłością i uwagą. Mimo złości na Zuzię, jej bliscy mają bowiem świadomość, że ten nałóg nie wziął się znikąd. Jak schematy zachowań w rodzinie wpływają na wybory dorastających dzieci? I gdzie przebiega granica odpowiedzialności rodziców? 

godz. 18:40

Być jak Mikołaj / 57′ (reż.: Aurelia Frydrych-Zdanowska)

Cena wolności. Emocjonalny i prawny labirynt zmiany płci w Polsce.

Historia queerowego dorastania skupiona na potrzebie rodzicielskiej akceptacji. Gdy Mikołaj wkracza w dorosłość, jest zdeterminowany, aby naprawić swoje relacje z ojcem, Piotrem, który jeszcze nie w pełni zaakceptował przemianę Mikołaja. Piotr postrzega transpłciową tożsamość syna jedynie jako „fazę” i często go wyzywa. W tej intymnej rodzinnej narracji kamera służy jako katalizator zrozumienia, wypełniając lukę w relacji, w której dyskusje o emocjach i tożsamości płciowej nigdy nie przychodziły łatwo. Choć Piotr od lat samotnie wychowuje Mikołaja, ich droga do wzajemnej akceptacji jest pełna wyzwań i niepowodzeń. Mikołaj wciąż zmaga się z kafkowskimi przeszkodami systemu prawnego, ale prawdziwym pytaniem jest, czy ojciec i syn potrafią znaleźć wspólny język i razem dorastać w nowej rzeczywistości.

godz. 19:45

To uczucie / 76′ (reż.: Alex Baczyński-Jenkins)

Najważniejszy współczesny dokument o queerowej Warszawie. Szczery portret grupy przyjaciół, który stał się manifestem pokolenia.

Artysta i choreograf Alex Baczyński-Jenkins, pracując nad pierwszym pełnometrażowym filmem, przez kilka lat towarzyszył z kamerą grupie bliskich sobie ludzi. W filmie występują Aaa, Billy, Dawid, Filipka i Olo, którzy tworzą, protestują i wzajemnie się wspierają, stawiając czoła nieprzyjaznemu dla osób queerowych otoczeniu. „To uczucie” to dziennik ich codziennego życia. Występy, manifestacje, chwile zwyczajne i ulotne przeplatają się w nim z rozmowami o szczęściu, seksie i marzeniach. Reżyser raz dokumentuje, innym razem współtworzy sytuacje wypełnione intymnością, zabawą, buntem i erotyzmem. Znaleźć tu można zarówno debiuty na teatralnej scenie, jak i w filmie porno, a także tworzenie języka z nowych zaimków. W jednej ze scen modliszka niespodziewanie spada na głowę stojącej w ogrodzie Filipki. Osoby bohaterskie celebrują to spotkanie i tańczą z modliszką. Poczucie bezpieczeństwa ulatnia się jednak w zderzeniu z rzeczywistością, w której można zostać nazwanym „pedałem”, obrzuconym petardami i pobitym. „To uczucie” jest portretem grupy, dokumentem o transformacji, intymności i performansie, o queerowym życiu i odwadze spełnienia.

sobota 28.09.2025


godz. 18:00

Przechwycone / 95′ (reż.: Oksana Karpovych)

Najgłośniejszy ukraiński film dokumentalny roku. Rozmowy rosyjskich żołnierzy i ich rodzin przechwycone przez ukraiński wywiad.

Film o wojnie w Ukrainie jak żaden inny. Nie pokazując ani jednego wystrzału – bez ran, czołgów czy eksplozji – twórcy uchwycili sedno konfliktu. Długie, doskonale skadrowane ujęcia ukazują księżycowe krajobrazy i zniszczone wnętrza mieszkań zajętych przez „rosyjski świat” w 2022 roku. Absurdalność i brutalność wojny obnażają sami okupanci: dźwięk składa się wyłącznie z przechwyconych rozmów między rosyjskimi żołnierzami i ich rodzinami, nagranych przez ukraiński wywiad, w których opowiadają o swoich wojennych doświadczeniach. Niektóre z tych rozmów prawdopodobnie posłużą jako dowód w procesach o zbrodnie wojenne. Ten odważny filmowy eksperyment, w którym dźwięk i obraz wzmacniają się nawzajem, bezlitośnie obnaża stan rosyjskiego społeczeństwa, pochłoniętego przez toksyczną propagandę. Pozycja obowiązkowa w kinach.

godz. 19:40

Skąd dokąd / 84′ (reż.: Maciek Hamela)

Z Ukrainy do Polski: Maciek Hamela wywozi ze strefy konfliktu ludzi uciekających przed wojną, niejako przy okazji uwieczniając ich historie. Najważniejszy polski film o tej wojnie, doceniony przez widzów największych światowych festiwali.

Prawdopodobnie najlepszy polski dokument o wojnie w Ukrainie, doceniony na najważniejszych światowych festiwalach, powstał trochę przypadkowo. 24 lutego 2022 roku Maciek Hamela kupił używanego vana, a parę dni później ruszył do Ukrainy, by pomagać ludziom uciekającym przed wojną. Przez niemal pół roku jeździł coraz dalej na wschód, wożąc uchodźców – i rejestrując ich historie. Jego samochód staje się dla straumatyzowanych kobiet, dzieci i mężczyzn przedsionkiem normalności, schronieniem, w którym wreszcie można poczuć się bezpiecznie. Posłuchać opowieści współpasażerów i podzielić się własnymi przeżyciami. Bezpretensjonalny i wzruszający film, który jakby mimochodem i bez epatowania przemocą przekazuje prawdę o wojnie. 

niedziela 29.09.2025


godz. 18:00

Furia / 85′ (reż.: reż.: Krzysztof Kasior)

Ola marzy o karierze zawodowej fighterki. Ile będzie w stanie poświęcić, by zdobyć upragniony pas?

Ola marzy o karierze zawodowej fighterki. Chciałaby się wyrwać z prowincjonalnego blokowiska, zostawić za sobą osiedlowe patologie i rozpocząć życie na własny rachunek. Na treningach daje z siebie wszystko i jej marzenie zaczyna się powoli materializować. Ale piętrzą się też przeszkody: wraz ze stawką walk rośnie presja, mnożą się kontuzje i konflikty. Żeby osiągnąć sukces, dziewczyna musi wyrzec się prywatnego życia, choć jednocześnie rozpaczliwie szuka bliskości i uczucia. A przecież w oczekiwaniu na sławę i wielkie kontrakty trzeba jeszcze jakoś zarabiać na życie… Jak wiele będzie w stanie poświęcić, by zdobyć upragniony mistrzowski pas?

godz. 19:45

Rok z życia kraju / 85′ (reż.: Tomasz Wolski)

Prawdziwe oblicze stanu wojennego: uliczne zadymy, bezpieka i karnawałowe imprezy.

Wydawałoby się, że o stanie wojennym wiemy już wszystko. A jednak Tomaszowi Wolskiemu ponownie udało się stworzyć film, który zaskakuje. Pamiętamy okulary Jaruzelskiego, telewizyjnych spikerów w mundurach, zdjęcie Niedenthala spod „Moskwy” – cały, już nieco zużyty przez lata zestaw obrazów zamkniętych w zakurzonej szufladzie z napisem „13 grudnia”. Ale „Rok z życia kraju” nie powtarza znanych ujęć. Zmontowany z nieopatrzonych materiałów, pozwala nam zajrzeć za kulisy ówczesnych wydarzeń. Tym bardziej, że wiele z tych materiałów zostało nakręconych przez milicję lub Służbę Bezpieczeństwa. Choć niektóre zdjęcia są naprawdę wstrząsające, dokument Wolskiego w zasadzie pozbawiony jest martyrologii: nie oglądamy pomnikowych postaci, tylko zadziwiająco realnych ludzi, którzy niezależnie od strony barykady, zazwyczaj chcą po prostu „jakoś” żyć. Nawet generał traci nieco swoją legendarną sztywność, kiedy patrzymy, jak powstawały kolejne duble jego słynnego przemówienia.

Festiwal odbędzie się w Łoskot Cafe (Sala Studio), ul. Batorego 12, Sochaczew.


Dokładny program festiwalu WATCH DOCS

Dostęp do wszystkich projekcji filmowych jest bezpłatny. Wszystkie filmy są tłumaczone na język polski.

*W czasie festiwalu będą organizowane spotkania towarzyszące. Wkrótce podamy dokładne informacje.


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską. Poglądy i opinie wyrażone w ramach projektu są wyłącznie poglądami autorów treści i nie muszą odzwierciedlać stanowiska Unii Europejskiej ani Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury. Unia Europejska ani organ przyznający dofinansowanie nie ponoszą odpowiedzialności za poglądy i opinie wyrażone w ramach projektu.

Komentarze


Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *